czw sierpień 6 2015

Innowacje Nokian Tyres zapewniają większe bezpieczeństwo w sezonie letnim w okresie wakacyjnym

Wskaźnik bezpieczeństwa jazdy z ostrzeżeniem przed aquaplaningiem w prosty sposób wskazuje głębokość bieżnika opony w liczbach, a pole informacyjne podaje ciśnienie powietrza.

Przed okresem urlopowym kierowca powinien dokonać kontroli opon w swoim pojeździe. W czasie letnich deszczy koleiny na jezdni napełniają się wodą i pojawia się zagrożenie aquaplaningiem. Aby zmniejszyć ryzyko utraty przyczepności, głębokość bieżnika opon powinna wynosić co najmniej 4 milimetry.

Aquaplaning rozpoczyna się w trakcie deszczu przy prędkości 80km/h dla pojazdów z nowymi letnimi oponami na prostej drodze – wykazały testy producenta opon Nokian Tyres. Przy starych oponach z połową zużytego bieżnika aquaplaning występuje już przy 60 km/h.

Na mokrej nawierzchni jezdni opony z niewielką głębokością bieżnika charakteryzują się znacznie dłuższą drogą hamowania niż opony nowe. W trakcie jazdy na mokrej nawierzchni z prędkością 80 km/h, przy 4-milimetrowym bieżniku droga hamowania wydłuża się o 4 metry w stosunku do nowych opon z 8-milimetrowym bieżnikiem – to ustaliła firma Nokian Tyres w trakcie testów hamowania.

Liczby od 8 do 3 informują o głębokości bieżnika w milimetrach, krople ostrzegają przez aquaplaningiem

Aby kierowcy mogli lepiej sprawdzić głębokość bieżnika swoich opon, firma Nokian Tyres wynalazła innowację, która zwiększa bezpieczeństwo: wskaźnik bezpieczeństwa jazdy z ostrzeżeniem przed aquaplaningiem.

Wskaźnik bezpieczeństwa jazdy z ostrzeżeniem przed aquaplaningiem w oponach letnich Nokian Tyres w prosty sposób podaje kierowcy głębokość bieżnika na skali od 8 do 3 milimetrów. Wraz ze zużywaniem się opony i zmniejszaniem głębokości bieżnika po kolei znikają liczby. Umieszczony na nim symbol kropli wody ostrzega przed niebezpieczeństwem aquaplaningu. Kropla pozostaje widoczna do głębokości bieżnika wynoszącej 4 milimetry. Gdy kropla przestanie być widoczna, należy wymienić opony, aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Żaden inny producent opon nie może poszczycić się tą innowacją.

A gdy wystąpi aquaplaning, kierowca traci kontrolę nad swoim samochodem. Wówczas nie powinien hamować. „W przypadku ręcznej skrzyni biegów, nacisnąć sprzęgło. W przypadku automatycznej skrzyni biegów, noga z gazu. Nie ruszać kierownicą, dopóki opony ponownie nie złapią kontaktu z podłożem”, wyjaśnia Matti Morri, Kierownik Technicznej Obsługi Klienta w Nokian Tyres.

Oszczędzaj pieniądze bez zaniedbywania bezpieczeństwa – powietrze w oponach nic nie kosztuje

„Prawidłowe ciśnienie w oponach stanowi istotny czynnik bezpieczeństwa – pewnego rodzaju polisę na życie. Gdy w oponie znajduje się zbyt mało powietrza, pojazd reaguje wolniej. W porównaniu z oponą z prawidłowym ciśnieniem powietrza, jego droga hamowania jest dłuższa, a przyczepność słabsza ”.

W trakcie testów ADAC ustalono, że gdy tylko jedna przednia opona ma mniej powietrza o 1 bar (100 kPa) od zalecanej wartości, droga hamowania samochodu na mokrej nawierzchni wydłuża się nawet o 10 metrów. Jeśli ciśnienie powietrza jest mniejsze o 1 bar we wszystkich 4 oponach, przyczepność boczna wynosi jedynie połowę w porównaniu z przyczepnością pojazdu z oponami z prawidłowym ciśnieniem powietrza.

„Ciśnienie w oponach należy sprawdzać co 3 tygodnie”, zaleca kierowcom ekspert Morri. „Przy zbyt niskim ciśnieniu samochód zużywa więcej paliwa. Widać to na fakturze za tankowanie. A przecież pompowanie opon nie kosztuje ani grosza”. Opona z prawidłowym ciśnieniem powietrza może zaoszczędzić ponad pół litra benzyny na 100 kilometrów, ponieważ opór toczenia jest niższy nawet o 10%.

Wskaźnik ciśnienia powietrza i pozycji montażowej w polu informacyjnym: prawidłowe ciśnienie i pozycja opony w samochodzie podczas zmiany opon

Wskaźnik ciśnienia powietrza i pozycji montażowej firmy Nokian Tyres w polu informacyjnym na ścianie bocznej zapewnia większe bezpieczeństwo. Można tam zanotować prawidłowe ciśnienie oraz pozycję opony w samochodzie w trakcie zmiany opon. To druga innowacja Nokian Tyres. Zwiększono dodatkowo komfort i bezpieczeństwo przez dodatkowy obszar, w którym można zapisać momenty obrotowe dla śrub przy felgach aluminiowych. Prawidłowe ciśnienie w oponach zapewnia bezpieczniejszą jazdę i bardziej precyzyjne prowadzenie, redukuje uszkodzenia opon oraz oszczędza koszty paliwa.

Sprawdź opony przed wyjazdem na wakacje

4 milimetry głębokości bieżnika zapewnią bezpieczną jazdę. Dlatego przed sezonem urlopowym należy sprawdzić głębokość bieżnika.

Czy ściany boczne opon są czyste, mają wybrzuszenia, pęknięcia czy otwory?

Należy usunąć duże kamienie z rowków. Kamienie, które dostały się głęboko w rowki, nie wypadają w trakcie jazdy, lecz jeszcze głębiej wrzynają się w gumę i mogą prowadzić do uszkodzeń opon.

Prawidłowe ciśnienie w oponach podane jest w instrukcji obsługi. Ciśnienie opon w ciężko obładowanym samochodzie należy podwyższyć o 10-15%.

Jeśli jedna para opon znajduje się w lepszym stanie od drugiej, należy ją zamontować na tylnej osi.

Praktyczne rady dotyczące właściwego użytkowania opon
http://www.nokiantyres.pl/innowacyjnosc/fakty-o-oponach/praktyczne-rady-dotyczace-wlasciwego-uzytkowania-opon/

Archiwum wiadomości