pią wrzesień 9 2016

80 rocznica powstania pierwszej opony zimowej do samochodów osobowych

Pierwsza w historii opona zimowa

Pierwsza opona zimowa o nazwie "Kelirengas" została wynaleziona w Finlandii w 1934 roku, jednak była ona wówczas przeznaczona dla ciężarówek i autobusów. Dwa lata później jej odpowiednik dla samochodów osobowych o nazwie "Nokian Hakkapeliitta" wszedł do powszechnego użycia, zapoczątkowując prawdziwą rewolucję w zakresie bezpieczeństwa na drogach, w okresie zimowym. Obecnie każdego roku ponad 700 milionów opon tego typu jest używanych powszechnie na całym świecie, jednak w latach 30-tych stanowiły  rewolucję.  

Najważniejszą cechą pierwszych opon zimowych był ich głęboki bieżnik – w tamtym czasie powszechne było jeżdżenie po ośnieżonych drogach. Dopiero w późniejszym okresie zaczęto je odśnieżać i posypywać piaskiem, a zadaniem nowych opon było umożliwienie kierowcom bezpieczną jazdę, zarówno po oblodzonych, ośnieżonych, jak i oczyszczonych drogach. Wymagało to dalszych udoskonaleń, dlatego też w 1961 roku powstała pierwsza kolcowana opona nazwana Kometa-Hakkapeliitta. Seria zyskała międzynarodową sławę, ponieważ w latach 60-tych to właśnie ona pozwoliła fińskim kierowcom na wieloletnią dominację w legendarnych rajdach Monte Carlo. W latach 70-tych wyprodukowano i wprowadzono do sprzedaży również wersję nie zawierającą kolców.

Stworzone aby dominować

Obecnie opony zimowe produkowane są z myślą o różnych rynkach, biorąc pod uwagę m.in. czynniki takie jak lokalny klimat, stan dróg i ich utrzymanie w okresie zimowym. Najnowsza generacja opon Nokian Hakkapeliitta w 2013 roku pobiła rekord świata dla najszybszego samochodu jadącego po lodzie z prędkością 335.713 km/h na zamarzniętym jeziorze. Rekord został ustanowiony przez kolcowane opony Nokian Hakkapeliitta 8 255/35 R20. Dzięki dalszemu rozwojowi technologicznemu, firma Nokian Tyres w 2014 roku przedstawiła prototyp pierwszej na świecie opony z wysuwanymi kolcami. W Europie dostępne są skandynawskie opony Nokian Hakkapeliitta R2 bez kolców, dostosowane do ekstremalnych warunków na oblodzonych i ośnieżonych drogach. Dlatego też w wielu krajach wykorzystywane są w samochodach osobowych służb ratunkowych. Ponadto są to pierwsze na świecie opony posiadające klasę energetyczną A.

Hakkapeliitta – Hakkaa päälle!

Istnieje wiele historii tłumaczących niezwykłą nazwę Hakkapeliitta. Najbardziej wiarygodna odnosi się do fińskich kawalerzystów, którzy służyli w szwedzkiej armii w XVII wieku i byli nazywani Hakkapeliittas. Ich słynny okrzyk bojowy “Hakkaa päälle!” oznaczał w dosłownym tłumaczeniu “Podbić ich”. Podobnie opony zimowe Nokian Hakkapeliitta walczą z trudnymi warunkami i podbijają drogi już od ponad 80 lat.

Zdjecia w wysokiej jakości znajdują się tutaj:
www.nokiantyres.com/hkpl-photos

Historyczne zdjęcia opon serii Nokian Hakkapeliitta:
www.nokiantyres.com/hakkapeliittastory

Historia firmy Nokian Tyres – Ponad 80 lat doświadczenia w tworzeniu opon zimowych:
Wideo:https://youtu.be/GvJijBhKtRs

Nokian Hakkapeliitta 8: Rekord świata dla najszybszego samochodu jadącego po lodzie z prędkością 335.713 km/h:
www.nokiantyres.com/innovation/testing/fastest-on-ice/fastest-on-ice-2013/

Kontakt dla mediów

Grzegorz Kuźnik, Account Director
783 311 811, grzegorz.kuznik@mslgroup.com

Marcin Niedzielski, Senior Account Executive
608 389 775, marcin.niedzielski@mslgroup.com

Archiwum wiadomości