Hamulce samochodów osobowych

W pojazdach stosuje się głównie dwa rodzaje hamulców: tarczowe i bębnowe. Hamulce tarczowe są skuteczniejsze od bębnowych i są zazwyczaj stosowane w nowych samochodach. Ponadto współczesne układy hamulcowe są prawie zawsze dwuobwodowe. Oznacza to, że jeden obwód odpowiada za hamowanie tylko dwóch kół, dzięki czemu w razie awarii jednego obwodu pozostałe dwa hamulce hamują normalnie. Elementy układu hamulcowego to m.in. okładziny hamulcowe, szczęki hamulcowe, przewody hamulcowe, tarcze hamulcowe, bębny hamulcowe, zaciski hamulcowe, płytki cierne hamulca i cylindry.

Samochody są również wyposażane w hamulec dodatkowy, który zapobiega przetaczaniu samochodu w czasie postoju. W samochodach osobowych jest to zazwyczaj hamulec ręczny, który hamuje przednią lub tylną oś. Hamulec ręczny to zazwyczaj hamulec bębnowy, nawet w nowych samochodach.

Hamuj na czas!

Zadaniem hamulców jest zmniejszanie prędkości. Nie działają one jednak automatycznie. Niezbędny jest kierowca, który wie, kiedy nacisnąć pedał hamulca. Szybkość zatrzymania i czas potrzebny na wyhamowanie zależy od czasu reakcji kierowcy i długości drogi hamowania. Przy dwa razy wyższej prędkości droga hamowania wydłuża się czterokrotnie. Przy prędkości zmniejszonej o jedną czwartą droga hamowania skraca się dwukrotnie. Poza dbaniem o prawidłowy stan hamulców należy zatem przestrzegać ograniczeń prędkości i zawsze zachowywać odpowiednią odległość od poprzedzającego samochodu.

Docieranie hamulców

Po wykonaniu czynności serwisowych przy hamulcach lub wymianie części hamulce trzeba dotrzeć, ponieważ mogą działać słabiej niż wcześniej. Przez pierwsze 500 kilometrów po wizycie w serwisie należy unikać niekoniecznych ostrych hamowań. 

Hamulce