Przyczepność na mokrych nawierzchniach

Bezpieczniejsza jazda

Z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy przyczepność opon letnich na mokrych nawierzchniach jest bardzo ważna. Wskaźnik opisuje osiągi opony w zakresie hamowania na mokrej nawierzchni. Klasa A jest najbardziej wydajna, klasa F najmniej. Klasy D i G nie są w użyciu.  Klasy D i G nie są w użyciu.
 
Opony z doskonałą przyczepnością na mokrej nawierzchni charakteryzują się krótszą drogą hamowania, stabilną kierowalnością i  lepszym trzymaniem się drogi.

Różnica w drodze hamowania wynosi cztery długości samochodu.

jarrutusmatka-kuvitus.jpg

Etykieta wskazuje długość drogi hamowania na mokrym asfalcie przy prędkości 80 km/h. Przykładowo, różnica pomiędzy klasą A i F z punktu widzenia drogi hamowania to 18 metrów, lub cztery długości pojazdu. Różnica pomiędzy sąsiednimi klasami to ok. jedna długość samochodu (3 do 6 m). 
 

›› Najlepsze i najmniej wydajne. Klasy A do F, droga hamowania krótsza nawet o 18 metrów.
›› Sąsiednie klasy. Przykładowo: B do C, droga hamowania krótsza o jedną długość samochodu.

Wskaźnik przyczepności na mokrych nawierzchniach jest mylący.

Klasyfikacja przyczepności nie uwzględnia dopasowania opon do rzeczywistych warunków zimowych. Przykładowo, opony zimowe przeznaczone na rynek Europy Północnej dopasowane są do surowych warunków pogodowych, czasem bardzo śliskich, zaśnieżonych i oblodzonych nawierzchni. Opony zimowe przeznaczone na rynki Europy Centralnej kładą nacisk na szybką jazdę, kosztem przyczepności na oblodzonej nawierzchni.

Dalsze informacje:

Efektywność paliwowa i bezpieczeństwo jazdy w dużej mierze zależą od kierowcy. Weź pod uwagę następujące fkty:  

  • Ekonomiczna jazda może znacząco zmniejszyć zużycie paliwa
  • Dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu jazdy ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie.
  • Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje szybsze ich zużycie; wpływa też na zużycie paliwa i zagraża bezpieczeństwu.
  • Odpowiedzialny kierowca potrafi zawsze ocenić stan i właściwości opon jego/jej pojazdu.   Tylko kierowca, który zna swój samochód i opony potrafi dostosować prędkość i odległość pomiędzy pojazdami do warunków atmosferycznych panujących na drodze.